zakładanie bloga

Wiele osób pyta mnie o to jak założyć blog. Stworzyłam nawet pewne notatki, które rozsyłam w takich przypadkach. Nie wiem dlaczego tak długo zbierałam się z tym, żeby doszlifować je i udostępnić. Ale właśnie nadeszła na to pora.

Czemu dopisek „od strony technicznej”? Ponieważ nie będę pisała tu jaka powinna być Twoja nazwa, opis, grupa docelowa, itp. Znajdziesz tu informację jaką platformę wybrać, gdzie, co i jak. Nie będę opisywać wszystkich dostępnych możliwości tylko te sprawdzone i polecane przeze mnie.

Na wstępie zaznaczam, że nie jest to artykuł sponsorowany. Nie mam nic z polecania czy nie polecania konkretnych rozwiązań. Nie ma tu żadnych linków afiliacyjnych.

No więc zaczynamy!

 

To jak? Zakładasz bloga?

Pierwsze pytanie przed jakim staniesz to GDZIE i ZA ILE?

Tak, za ile. Ponieważ możesz założyć bloga za darmo lub zapłacić i postawić na własnym hostingu.

 

Platforma blogowa vs blog na własnym hostingu

Osobiście polecam to drugie rozwiązanie. Koszt hostingu + domeny to ok. 150 zł / rocznie. Da się taniej, da się drożej. W zamian masz dużo szersze możliwości jeśli chodzi o konfigurację bloga.

Rozwiązanie w postaci platformy blogowej typu: Blogger, WordPress.com, itd. ma sens jeśli nie wiesz, czy blogowanie to dobry pomysł. Możesz tak sprawdzić, czy będziesz pisać wpisy, prowadzić bloga, w ogóle „z czym to się je”. Problem w tym, że jeśli stwierdzisz, że tak – prędzej czy później będziesz musiał chciał się przenieść 😉

Jeśli zdecydujesz się zakup hostingu – idzie z nim zazwyczaj możliwość instalacji modułu – np. WordPressa. Jest to dużo wygodniejsze rozwiązanie niż bawienie się z FTP 😉

Ale jak to? Mówię, że WordPress jest platformą blogową, a teraz można go mieć na własnym hostingu? Tak. Bo są dwa rodzaje WordPressa. WordPress.COM i .ORG.

W pierwszym przypadku to tylko platforma blogowa. Zakładasz tam blog i masz pewne możliwości… oraz ograniczenia. Nawet podpięcie Google Analytics – bardzo przydatnego narzędzia do statystyk – kosztuje. Już nie mówiąc o braku możliwości instalacji wtyczek. Nie znam za dobrze możliwości WordPress.com. Sama od razu zaczęłam od WordPress.org.

Różnice między tymi dwoma rozwiązaniami opisuje na swoim blogu Ola Gościniak.

Jeśli będziesz potrzebować wsparcia istnieją również grupy na Facebooku, gdzie możesz szukać pomocy w temacie WordPressa:

 

Założmy więc, że decydujesz się jak ja założyć blog z wykorzystaniem WordPress.org. Potrzebujesz dwóch rzeczy: hostingu i domeny.

 

Hosting & Domena

Hosting to w dużym uproszczeniu miejsce przechowywania wszystkich plików Twojej strony. Domena to jej „adres”. Dla przykładu moja domena to: nettelog.pl.

Musisz zadbać o obie te rzeczy. Możesz je kupić razem, bądź oddzielnie i przypisać domenę hostingowi.

Rozwiązanie nr 1 jest prostsze. Rozwiązanie nr 2 często wiąże się z koniecznością szukania informacji jak podpiąć domenę pod dany hosting + po podpięciu propagacja DNS może potrwać nawet do 48h.

Prywatnie zastosowałam rozwiązanie nr 2. Głównie dlatego, że najpierw kupiłam domenę, a potem szukałam hostingu. Rozwiązanie nr 2 może okazać się bardziej korzystne, jeśli cena za przedłużenie domeny jest wygórowana. Bo tak, nie sprawdzaj ceny za pierwszy rok, sprawdź tą za odnowienie! Często na pierwszy rok obowiązuje mega promocja typu 9,99 zł za domenę. A za kolejny? 79,99 zł… Ceny domen naprawdę się różnią.

Dla przykładu: ja swoje domeny zarejestrowałam na Najtańsze-Domeny.pl.

.pl kosztowała mnie w pierwszym roku 12,18 zł brutto, odnowienie 72,57 zł…

.com – rejestracja 46,74 zł, odnowienie tyle samo.

Dla porównania OVH, gdzie hostinguje Nettelog (a już wkrótce również pozostałe strony):

.pl – rejestracja: 12,24 zł, odnowienie: 49,99 zł

.com – rejestracja: 43,63 zł, odnowienie: 49,19 zł

Jak widać Najtańsze-domeny nie do końca są takie najtańsze 😉 Dodając do tego, że wykupując hosting na OVH mogłam mieć domenę gratis… to trochę słabo wyszłam na zakupie poza OVH.

Jeśli chodzi o hosting korzystam z opcji Personal 100GB – 9,83 zł / mc / brutto. I na razie spokojnie mi to wystarcza.

Jeśli ktoś mnie pyta polecam zakup hostingu i domeny na OVH.

Wszystkie podane kwoty to kwoty brutto. Warto zwrócić uwagę, bo w cennikach często podawane są kwoty netto, a to nie jest ostateczna kwota jaką zapłacisz.

 

Masz hosting, masz domenę, zainstalowałeś WordPressa. Twój blog wygląda dość skromnie, więc czas znaleźć dla niego motyw (szablon) 🙂

 

Motyw WordPress

Wiele darmowych motywów znajdziesz na oficjalnej stronie Themes WordPress.

Uważam, że na start zdecydowanie wystarcza darmowy. Jeśli jednak chcesz wystartować z przytupem albo potrzebujesz większego suportu z dostosowaniem wyglądu bloga – warto pomyśleć o zainwestowaniu w płatny. Ja swój znalazłam na Theme Forest.

Warto również zapisać się na newsletter Creative Market. Co poniedziałek rozsyłają darmowe materiały. Czasem są to właśnie standardowo płatne motywy, dostępne tylko tego jednego dnia, tylko dla subskrybentów newslettera.

 

Masz już postawiony blog. Teoretycznie mógłbyś zacząć już pisać. Naprawdę. Warto jednak wcześniej zatroszczyć się o …

… kilka innych elementów

Podepnij Google Analytics

Dlaczego?

Świetne statystyki dla Twojego bloga. Warto obserwować od początku, wyciągać wnioski choćby na temat tego, jakie artykuły są najbardziej poczytne, ile czasu ludzie spędzają na Twoim blogu, jak na niego trafiają.

Analityka to w ogóle szeroki temat. Na chwilę obecną zaufaj mi i po prostu podepnij je już na starcie. To darmowe rozwiązanie. Jak? I gdzie szukać kolejnych informacji w temacie? O tym już pisałam na blogu.

Po założeniu konta na Google Analytics i podpięciu witryny – skopiuj widok. Nie działaj na surowych danych. Jak? Zapraszam do Pomocy Google w tym temacie.

Wcześniej czy później będziesz również potrzebować filtrów. Zaczną pojawiać się boty oraz spamowy ruch. Jeśli chodzi o filtrowanie danych polecam artykuł: „Ultimate Guide to Getting Rid of All the Spam in Google Analytics” – zdecydowanie najbardziej konkretne informacje na jakie udało mi się trafić.

 

Podepnij Webmaster Tools (Google Search Console)

No właśnie. Czasem jestem pytana jakim cudem jestem tak dobrze wypozycjonowana. Wpisz choćby „google zakładanie konta wordpress” – mój wpis znajdziesz na czwartej pozycji. Wejścia z wyszukiwarki stanowią 25% wszystkich wejść na bloga. Wydaje mi się, że to dobry wynik 😉

Tymczasem naprawdę niewiele zrobiłam w temacie SEO. Uważam, że podstawa to podpięte GSC oraz wtyczka Yoast SEO (choć bardzo rzadko mam wszystkie lampki zielone 😉 ).

O Webmaster Tools postaram się jeszcze napisać. Ale niestety w bliżej nieokreślonej przyszłości.

 

Wtyczki warte uwagi

Moje MUST HAVE na blogu opisywałam już wcześniej – Wtyczki, z których korzystam na blogu [TOP 8].

 

Automatyzacja Social Media

Wcześniej czy później przyjdzie Ci się zmierzyć z Social Media. Publikowałam listę narzędzi jakie wykorzystuje w celu automatyzacji pewnych działań. Nie jest to obowiązkowa pozycja na początku, choć warto zainteresować się Jetpack Publicize, jeśli chcesz już na starcie ułatwić sobie blogowanie (i życie).

Sama pracuje teraz nad aplikacją do planowania kalendarza publikacji na kanałach Social Media (z wykorzystaniem różnych narzędzi do automatyzacji tych publikacji 😉 ). Ale jest to projekt, z którym jeszcze trochę mi się zejdzie. Tworzę tą aplikację w ramach konkursu programistycznego i opisuje na drugim blogu – NetteCode.

 

Problemy z wyświetlaniem linków na Facebooku

Ułatw sobie życie i zapoznaj się od razu z artykułem nt. wyświetlania linków na Facebooku. Na pewno wcześniej czy później spotkasz się z tym problemem.

 

Planowanie contentu

A jeśli potrzebujesz sposobu na planowanie contentu na bloga – ja w tym celu korzystam z kalendarza w Trello – może i Tobie spodoba się ten sposób.

 

No! I w końcu mam gdzie odsyłać kolejne osoby, które zadadzą mi pytanie „Jak założyć stronę/blog?” 😀

 

Masz jakieś pytania, sugestie, refleksje? Polecasz jakieś rozwiązanie? Komentarze są do Twojej dyspozycji 🙂