Słownik będzie poszerzany w miarę pojawiania się kolejnych artykułów w tematyce „Programowanie”.

Jeśli jakieś pojęcia wymagają dokładniejszego wytłumaczenia, opisania, przykładów albo brakuje Wam pojęcia, na które się natknęliście w jednym z artykułów – dawajcie znać w komentarzach.

Z góry uprzedzam, że są to wyjaśnienia dla osób niepowiązanych z programowaniem. Chodzi mi, by ten słownik był zrozumiały dla każdego. Zdaje sobie sprawę, że nie są to formalne definicje, a bardzo luźne tłumaczenia i raczej nie warto ich przytaczać na zaliczeniu przedmiotu na studiach informatycznych 😛

 

Język programowania – zbiór zasad, reguł, które określają poprawną budowę wyrażeń, które mają być zrozumiałe przez komputer.

Przykłady: C, C++, Java, C#, Python, JavaScript, itd.

Kod źródłowy – program wyrażony w postaci języka programowania.

Code samples, code snippets – przykładowe fragmenty kodu, w których możemy sobie podejrzeć jak coś jest zrobione, zasugerować się. Jak choćby poniższy fragment:

<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
</head>
<body>
</body>
</html>

IDE – zintegrowane środowisko programistyczne; aplikacja (bądź zbiór aplikacji) umożliwiająca tworzenia oprogramowania. W nim tworzymy kod (nie zawsze wystarczy notatnik :P).

Przykłady: Eclipse, Netbeans, IntelliJ, Microsoft Visual Studio.

SDK – zestaw „narzędzi” dla programistów, który umożliwia tworzenie aplikacji pod konkretną platformę, np.

Android SDK umożliwia tworzenie aplikacji na Android’a.
Samsung SDK umożliwia tworzenie aplikacji na urządzenia Samsung’a.
Java Development Kit (JDK) umożliwia tworzenie aplikacji Javy’owych.

API – interfejs programistyczny aplikacji; zestaw pewnych reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą. Przykładowo: jeśli aplikacja chce dać komuś możliwość wykorzystania jakiejś jej funkcjonalności – wystawia taki zestaw reguł (API). Jeszcze bardziej obrazowo: telefon ma kamerę, żeby ją wykorzystać w swojej aplikacji musimy ją jakoś pozyskać w naszym kodzie źródłowym – w tym celu korzystamy z API.

 

Emulator – program, który naśladuje działanie rzeczywistego urządzenia, np. telefonu, tabletu z danym systemem operacyjnym

 

Czy coś z listy wymaga dodatkowych wyjaśnień?

 

Aktualnie tematykę programowania rozwijam w ramach mojego drugiego bloga (programistycznego) – NetteCode.

Zapraszam!