Temat zainspirowany rozmową w komentarzach 🙂

Nie przedstawiam całej ścieżki planowania contentu – od pomysłu do realizacji. Skupię się głównie na momencie, w którym masz wybrane tematy i chcesz rozplanować terminy ich publikacji na blogu. Ja w tym celu wykorzystuję aplikację Trello.

Opisany sposób można przełożyć na wiele innych projektów 🙂 Także nawet jeśli nie jesteś bloggerem jest szansa, że artykuł Cię zainteresuje.

Zanim zaczniemy dwie uwagi:

  • Na temat samego Trello planuję w swoim czasie (prawdopodobnie koniec marca/początek kwietnia) osobny artykuł, tutaj chciałabym skupić się konkretnie na jego wykorzystaniu w planowaniu contentu na bloga. [Link do wspomnianego artykułu]
  • Jak co niektórzy wiedzą to jest mój pierwszy bardziej profesjonalny blog (wcześniejsze podpięłabym pod kategorię „pamiętniki nastolatki”, które pisałam ot tak sobie w wieku gimnazjalnym/licealnym) -> w związku z tym daleka jestem od twierdzenia, że sposób, który wybrałam na planowanie contentu jest perfekcyjny/bardzo produktywny/etc. Ale uważam, że całkiem nieźle się sprawdza. Sami oceńcie 😉 Z chęcią posłuchałabym również Waszych doświadczeń w tym temacie 🙂

Zacznę od tego skąd wzięłam pomysł wykorzystania akurat Trello. Co prawda używam go już od jakiegoś czasu, ale funkcja Kalendarz? Tą wykorzystałam po raz pierwszy właśnie przy planowaniu contentu. Ale najpierw słowem wyjaśnienia:

Board (w Trello) – to kolekcja list, na których znajdują się karty z zadaniami, tematami, etc. Można uznać, że to taka tablica korkowa, do której przyczepiacie karteczki (karty) w określonych, zatytułowanych u góry kolumnach (kolekcje, listy). Tyle, że w Trello taka karteczka może zawierać baaardzo dużo informacji 🙂

Udało mi się odnaleźć artykuł, który zainspirował mnie do wykorzystania Trello przy planowaniu tematów (Moved To Published: Using Trello As An Editorial Calendar*  – ang.). Podejrzyjcie board udostępniony przez autorkę artykułu (nawet jeśli nie znacie angielskiego – i spokojnie, za chwilę przejdziemy do opisu mojego systemu, po polsku). Jest tam opcja Calendar (prawy górny róg):

editorial-calendar-2

Po jej wybraniu i cofnięciu się do „October 2015” możecie podejrzeć zaplanowane na tamten okres tematy.

Board jest częściowo zablokowany i nie pokazuje najważniejszego czyli możliwości przeciągania tych tematów (kart) na inne terminy (bardzo przydatnej). Kolorowe kreski nad tematami oznaczają przypisane etykiety. Kliknijcie w wybrany temat i dostaniecie jego historię zmian, komentarze.

Sposób planowania contentu przedstawiony przez autorkę jest dość ciekawy. Lista, gdzie zbierają się pomysły na artykuły. Artykuły kolejno w fazach: „research” (pojęcie uwielbiane w korporacjach :P), wstrzymane, w trakcie pisania, edycja i grafiki, zaplanowane, planowana promocja artykułu, gotowe do publikacji i opublikowane.

 

Jak to się przekłada na mój sposób planowania contentu?

Też wykorzystuję Trello.

Również używam funkcji Kalendarza.

Ale ja swoje artykuły dzielę na kategorię, dokładnie 5: Produktywność, Komputer, Rozwój osobisty, Blogowanie oraz Lifestyle. Staram się je traktować w miarę sprawiedliwie, choć już widzę, że Rozwój osobisty i Lifestyle na razie muszą czekać. Ale cóż – miał być to blog jak najbardziej praktyczny, niekoniecznie refleksyjny 😉

Czyli mam 5 list głównych. Poza tym dodałam oddzielne listy na serie artykułów, które planuję. Tu także przydało się spojrzenie na board po tym jak wybrałam tematy do publikacji. Niektóre łączyły się tak mocno, że warto je było powiązać w serie. Inne – w artykuły. I tak zamiast dwóch oddzielnych tematów o jakiejś zasadzie oraz jakiejś aplikacji – dostaniecie jeden artykuł jako część serii o narzędziach produktywności. Spojrzenie na całość zaplanowanych tematów to fajny punkt odniesienia.

Wykorzystuję etykiety: wpis cykliczny, długi temat, książka. Tutaj każdy ma na pewno inne potrzeby. Lubię widzieć w kalendarzu co może mi zająć więcej czasu, żeby wystartować wcześniej z takim artykułem.

Opublikowane artykuły lądują na listach z danych miesięcy. Jeszcze nie myślałam nad tym, co zrobię z nimi jak będzie ich już za dużo 😛

Stworzyłam przykładowy board pokazujący mniej więcej strukturę u mnie. Niestety nie mam możliwości włączenia funkcji przeciągania tematów dla użytkowników spoza projektu. Ale zajrzyjcie, zobaczcie jak to wygląda w kalendarzu (luty – marzec 2016), jak wyglądają komentarze. Najwięcej opisałam w karcie „Artykuł 1”. W razie pytań – dawajcie znać 😉

 

Warto również zapoznać się z artykułem Adding A Calendar To Your Trello Boards  (ang.) – choćby dla samych obrazków i animacji. Pierwsza z nich pokazuje jak włączyć funkcję kalendarza. W tym momencie nie będę tego opisywać, na pewno znajdzie się to w artykule, który planuję o Trello, ale gdyby ktoś miał z tym jednak problem – proszę o informację w komentarzu bądź kontakt poprzez Fanpage. Pomogę.

Jeden z plusów wykorzystywania Trello przy planowaniu contentu? Przed chwilą skopiowałam powyższy akapit do karty z artykułem o Trello, więc nie zapominam o tym, co obiecuję tutaj bądź w komentarzach 😉

Aa… i nie jestem specjalistą od Trello, jakby ktoś pytał. Używam go od kilku miesięcy i nadal sama sporo się uczę.

 

A Ty, jak planujesz content na swojego bloga?

Czego brakuje Ci w Twoim systemie planowania contentu? Jakie wady widzisz w opisanym przeze mnie?

Zdarzyło Ci się pracować z aplikacją Trello? Co o niej sądzisz?