Panele informacyjne pozwalają monitorować interesujące Cię dane. Mogą zapewnić Ci podgląd najczęściej sprawdzanych przez Ciebie raportów na jednym „dashboardzie”.

W artykule przedstawiam:

  • sposób tworzenia i dostosowywania paneli informacyjnych,
  • moje propozycje paneli, które udostępniam,
  • propozycje innych gotowych rozwiązań, które również możecie wykorzystać u siebie.

Wiedziałam, że tworzenie paneli informacyjnych w Google Analytics jest proste. Tym bardziej żałuję, że nie zrobiłam tego wcześniej. Ile zbędnych kliknięć mogłam tym oszczędzić? Jeśli i Tobie zależy na takiej oszczędności czasu – zapraszam do artykułu.

Sposób tworzenia i dostosowywania paneli informacyjnych

O panelach informacyjnych przeczytałam po raz pierwszy w ebooku „Kurs Google Analytics” Damiana Sałkowskiego, który polecam w artykule Google Analytics – zakładanie konta, połączenie z WordPress, darmowe kursy i materiały.

Nowy panel tworzymy w trzech krokach, które opisuje obrazek:

panele-informacyjne-utworz-nowy

Do utworzonego panelu informacyjnego możemy dodać widżety (raporty) na co najmniej dwa sposoby:

1. SPOSÓB: W samym panelu z wykorzystaniem opcji „Dodaj widżet” (1):

panele-informacyjne-dodaj-widżet

2. SPOSÓB: Wybieramy raport, który nas interesuje, np. Odbiorcy -> Ogółem. I tam mamy opcję „Dodaj do panelu” (1).

panele-informacyjne-dodaj-widżet-drugi-sposob

Wybieramy Panel (3), do którego chcemy dodać dany widżet oraz widżet (4), który nas interesuje.

 

Panele Informacyjne – Moja propozycja

… jest dość skromna 🙂 Jak wspominałam testuje je od niedawna, więc pewnie wkrótce będą bardziej rozbudowane (postaram się zaktualizować bądź udostępnić wtedy nową partię).

Zanim przejdę do propozycji, krótka instrukcja:

Aby skorzystać, wystarczy przekleić link i wybrać widok dla którego chcecie zaimportować konfigurację:

panele-informacyjne-import

Gotowe!

Zbudowałam trzy panele:

  • Day on the blog – zawiera informacje, które interesują mnie na co dzień, już nie muszę zaglądać do pozostałych zakładek

panele-informacyjne-day-on-the-blog

https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=483PQjaQQtyAK0pqCqgCBQ

  • Week on the blog – zawiera informacje, które przeglądam raz na tydzień, starając się wyciągnąć wnioski

panele-informacyjne-week-on-the-blog

https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=lNDPRp7xRbqDK0WpDFq57g

  • Month on the blog – zawiera informacje, które przydają mi się przy tworzeniu raportu miesięcznego z działania bloga (przykładowy raport za marzec)

panele-informacyjne-month-on-the-blog

https://analytics.google.com/analytics/web/template?uid=lKVanZXyRJuNckX2jTp2Bg

Nazwanie ich w ten sposób nie jest wiążące. Na każdym z tych paneli możecie podejrzeć dowolny okres czasu.

Przyjemnego analizowania 🙂

Czy jest sens tak często przeglądać te statystyki? Tutaj powołam się na Michael’a Hyatt’a, którego aktualnie czytam:

„Jeśli zaczniesz śledzić (…) statystyki, mogę zagwarantować, że dostrzeżesz zauważalną ich poprawę. Zazwyczaj to, co jest mierzone, zaczyna się bowiem poprawiać.”

Nie mam porównania, bo śledzę statystyki od samego początku. Ale wydaje mi się, że w moim przypadku teoria ta działa 😉

Co jeszcze dają mi panele? Taki praktyczny przykład z dzisiaj (19.04.). Koło 12:00 zauważyłam bardzo wysoki (65%) współczynnik odrzuceń. Pierwsze co sprawdziłam – źródła wejść. Referral – współczynnik odrzuceń 95%. Krok dalej: mamy bota. Współczynnik odrzuceń 100% i 18 sesji. Heh….

Przyznaję, mój błąd, że jeszcze nie podpięłam filtrów. Ale w zeszłym miesiącu sesji botów było < 10, więc bardzo się nie przejmowałam 😛 Miałam to na liście todo i czekało na swoją kolej. Teraz wiadomo, że kwietniowe wyniki muszę już odfiltrować, a zadanie zyskało na znaczeniu. Temat zakładania filtrów na GA postaram się również opisać na blogu.

 

Inne gotowe rozwiązania do importu

Galeria przykładowych rozwiązań Google Analytics w zakresie panelów

Zestawienie 42 paneli informacyjnych Google Analytics – stworzonych w Polsce z instrukcją ich importu na swoim koncie GA (część przetestowałam, działa) – uwaga! aby pobrać trzeba się zapisać na newsletter, ale myślę, że sam ten dokument jest tego wart, nie licząc informacji, na które jeszcze liczę 🙂

 

Więcej informacji nt. paneli informacyjnych możecie znaleźć m.in. na stronie Pomocy Google Analytics.

 

Możecie stworzyć swoje własne panele, bazując na moim albo jeśli chcecie piszcie jakie funkcje by Wam się przydały, co chcielibyście podglądać. Mogę przygotować kolejne opcje takich Panelów i Wam je udostępnić 😉

W razie jakichkolwiek problemów dawajcie znać w komentarzach.

Sama też podzielę się, jeśli zacznę wykorzystywać kolejny „ciekawy” Panel albo rozbuduję udostępnione 🙂

 

P.S. Jedną z rad Hyatt’a jest również to, by celować z wpisami w 500 słów. Ciężko mi się streszczać, ale postaram się skupić na konkretach, a w razie konieczności rozszerzać artykuły w kolejnych 😉 Dla przykładu ten artykuł ma 608 słów. Robię postępy 😀