laptop na kanapie

Kocham automatyzacje. Ułatwiają życie. Czy to mowa o automatyzacji poranka czy też automatyzacji pewnych zadań. Jak publikacja nowych wpisów na blogu oraz postów na kanałach Social Media.

Z czego w tym celu korzystam?

Niech nie przerazi Cię długość artykułu. Jest wyjątkowo dużo obrazków 😀

Od razu zaznaczam, że każdy ma swój styl działania, styl swojego bloga. Jeśli Twoja strategia polega na masz wenę, usiądź, napisz, publikuj – ok. Nie jestem osobą, która by pisała ile razy w tygodniu i na ile regularnie masz pisać.

Na blogu Nettelog postawiłam na regularność. Od początku zakładałam wpisy w poniedziałki, środy i/lub piątki. Potem z tego zestawu zostały piątki. Piątek, godz. 9:00 pojawia się nowy wpis. Na blogu o produktywności, zarządzaniu sobą w czasie oraz planowaniu chyba wypada, prawda? 🙂

Ale wiadomo, że nie zawsze mogę o godz. 9:00 kliknąć „Publikuj”. Szczerze? Gdybym nawet mogła – nie próbowałabym tak. Od początku szukałam narzędzia, które zautomatyzuje tą czynność. Zresztą, nie musiałam długo szukać, bo taką funkcjonalność jak większość z Was wie oferuje sam WordPress.

 

Automatyczna publikacja wpisów – jak?

W widoku dodawania nowego wpisu, po prawo, widzimy następujące panel opcji:

automatyczna-publikacja-wpisów-1

Myślę, że w miarę intuicyjnym jest, że żeby automatycznie opublikować nowy wpis wystarczy wyedytować „Opublikuj natychmiast”:

Wprowadzamy datę, która nas interesuje. Zatwierdzamy „OK”. W tym momencie przycisk „Opublikuj” przechodzi w „Zaplanuj”. A nasz wpis ukaże się w ustawionym przez nas momencie.

Standardowo nie widzisz obszarów „Publicize”, „Readability” oraz „SEO”. To funkcjonalności oferowane przez wtyczki Jetpack oraz Yoast SEO.

Na temat wtyczki Yoast SEO pisałam już na blogu w ramach wpisu o rozwiązywaniu problemów z wyświetlaniem się linków do bloga na Facebooku.

W tym artykule zajmiemy się funkcjonalnością automatycznej publikacji informacji o wpisach na kanałach Social Media – czyli m.in. Publicize oferowane przez Jetpack.

 

Automatyczna publikacja postów o nowym wpisie na kanałach Social Media

To, że wpis publikuje się na blogu to jedno. Ale musimy też o nim poinformować na kanałach Social Media. Możemy opublikować post:

  • ręcznie, oddzielnie na każdym z kanałów,
  • automatycznie:
    • w momencie publikacji wpisu na blogu – Jetpack
    • po opublikowaniu wpisu – kilka minut, godzin lub dni – Buffer, Hootsuite, itp.

 

Po opublikowaniu wpisu możesz wykorzystać wiele narzędzi. Zaczynając od umieszczenia informacji na danych kanałach oddzielnie (zero automatyzacji) lub wykorzystując narzędzie, które umieści informację na większej ilości kanałów od razu, jak:

  • Buffer
  • Hootsuite
  • Post Planner
  • lista jest dużo dłuższa – część z nich + porównanie znajdziesz w tym artykule (EN)

 

Zacznijmy od pierwszego rozwiązania.

Mała uwaga: Część dotycząca Jetpack’a dotyczy WordPressa. Jeśli masz bloga na innej platformie – pomiń tą część artykułu. Dalej znajdziesz narzędzia niezależne od platformy, na której blogujesz.

 

Czym jest Jetpack?

Darmowa wtyczka do WordPressa oferująca szeroką gamę funkcjonalności.

Strona wtyczki

Poznałam ją szukając aplikacji do automatycznego publikowania postów o nowym wpisie na kanałach Social Media.

Po instalacji pojawia się nowa opcja w Panelu Administracyjnym – Jetpack.

Poszczególne moduły możesz uruchomić wchodząc w „Ustawienia”.

Jeśli nie znasz tej wtyczki, a chciałbyś z niej skorzystać – polecam artykuł: Jetpack – wprowadzenie na WPZEN. Znajdziesz tam instrukcję i dużo więcej informacji nt. tej wtyczki.

Radzę jednak korzystać „rozsądnie”, tj. jeśli nie wykorzystujesz danej funkcjonalności – wyłącz ją. To rzeczywiście kombajn, jednak czasem używanie innej wtyczki zamiast Jetpacka potrafi dużo bardziej spowolnić stronę.

Na blogu Wpzen znajdziecie całą serię poświęconą wtyczce Jetpack. Z punktu widzenia tego artykułu mogę polecić szczególnie:

 

Które moduły zdecydowanie polecam?

  • Publicize – której dotyczy artykuł,
  • Related Posts – czyli powiązane posty. Jak to wygląda?

  • Sharing

  • Monitor – który informuje mnie za każdym razem, gdy strona jest niedostępna (via e-mail).

 

Z punktu widzenia tego artykułu istotny jest moduł „Publicize”.

Jeśli jest włączony – przy każdym wpisie masz opcję zdefiniowania, na których kanałach pojawi się informacja o nowym wpisie.

W moim przypadku jak widać [2] publikuje takie posty na Facebooku, Google+ oraz Twitterze.

W Custom Message [3] możesz ustawić tekst, który ma się pojawić z linkiem.

Przykład postu, w którym ustawiłam Custom Message:

Facebook:

Przykład dla Twittera:

Przykład postu z niezmienionym Custom Message:

Facebook:

Jak widać wklejany jest początek artykułu, a następnie liczba słów, która jeszcze pozostała [1400 more word ].

Przykład dla Twittera:

Jak widać tylko tytuł i link. Bez opisu.

 

Ok, a od czego zależy tekst pod linkiem?

W tym przypadku zapraszam do artykułu nt. rozwiązywania problemów z wyświetlaniem się linków do bloga na Facebooku (który jest chyba najbardziej przydatnym artykułem na tym blogu).

 

Kiedy Jetpack nie jest dobrym rozwiązaniem?

Jeśli publikujesz wpisy o jednej porze, a dajesz o nich znać o innej, np. następnego dnia, dwa dni później.

Czy wtedy nie da się zautomatyzować takich działań? Da się. Ale musisz skorzystać z innych aplikacji.

W takich przypadkach sama korzystam z Buffer’a.

Buffer przydaje się w przypadku wszystkich wpisów, które chcemy publikować na różnych kanałach Social Media. Serie obrazkowe, tekstowe, cytaty. Planujesz raz. Publikują się przez najbliższe tygodnie 😉

Przykład: na Fanpage’u Nettelog mam dwie takie serie: cytaty motywacyjne i wskazówki dotyczące produktywności. Piszę, tworzę obrazki raz i wplanowywuje je na dłuższy okres. Nie muszę się martwić publikacją obrazków w najbliższy czwartek o godz. 10:00. Raz na miesiąc planuje najbliższe publikacje.

Jak wygląda automatyczna publikacja postów z Buffer?

Wpisuje treść, która pojawi się w poście. Link zamienia się w sugerujący, że post będzie opublikowany z Buffer’a (buff.ly). Mogę podzielić się tym postem od razu (Share Now), wpisać go w najbliższy wolny „slot” czasowy* (Share Next) lub zaplanować w określonym terminie (Schedule Post).

* Możesz zdefiniować, że publikujesz coś o 10:00, 15:00, 21:00 i wrzucać tylko posty w kolejkę, a same będą publikować się w kolejnych porach.

Jedna mała uwaga: korzystam z płatnej wersji Buffer’a. W wersji bezpłatnej masz możliwość podpięcia jednego kanału Social Media dla każdego typu, czyli 1 x Twitter, 1 x Fanpage (lub swój Profil lub Grupę), 1 x Instagram, itd. Jeśli chcesz pisać na większej ilości kanałów – musisz zapłacić.

Zauważyłam, że dużo osób sprowadza to do tego, że do Buffer’a możesz podpiąć tylko jeden kanał Social Media, a do Hoostuite np. trzy. No właśnie nieprawda. Możesz ich podpiąć nawet 6, ale każdy na innym kanale.

Buffer i jak z niego korzystam zasługuje tak naprawdę na oddzielny wpis. Postaram się coś napisać choć w bliżej nieokreślonej przyszłości 🙂

 

Jak wygląda post opublikowany przez Buffer?

Zwróć uwagę, że w przypadku Facebooka da się poznać posty publikowane przez automatyczne narzędzia. Dopisek „Opublikowane przez : Buffer / WordPress / Hoostuite / itd.”.

Dlaczego wybrałam Buffer?

Testowałam trzy narzędzia tego typu: Hootsuite, Buffer, Post Planner. U mnie wygrał Buffer, choć nadal szukam czegoś lepszego. Wiem, że dużo lepszym rozwiązaniem byłby MeetEdgar, ale jeszcze nie stać mnie by wydawać $49 za miesiąc na narzędzie automatyzujące publikacje 🙂 Buffer kosztuje mnie $10 / miesiąc, ale zdecydowanie oszczędza mój czas i jest tego wart.

 

To pierwszy z artykułów dotyczących automatyzacji Social Media. W następnych przedstawię m.in.

  • Buffer vs. Hootsuite vs. Post Planner – które swojego czasu miałam okazję porównać. Mój wybór znacie, ale niekoniecznie może być najlepszy w Waszym przypadku. Opiszę wady i zalety tych narzędzi,
  • Inne automatyzacje z jakich korzystam, m.in. spięcie Twitter’a z Bufferem poprzez IFTTT, oraz Instagramu z Twitterem również z wykorzystaniem IFTTT,
  • No i tak jak obiecałam postaram się napisać więcej na temat mojej pracy z samym Bufferem. Ten artykuł skupiał się na automatycznej publikacji wpisów. Buffer oferuje sporo więcej 😉

 

A Ty? Korzystasz z narzędzi automatyzujących publikacje w Social Media? Co o tym sądzisz?

 

Jeśli masz jakieś pytania / wątpliwości odnośnie zaprezentowanych sposobów automatyzacji – daj znać w komentarzu.

Jeśli uważasz artykuł za przydatny będę wdzięczna za podzielenie się 🙂