Z samym Google Analytics zapoznałam się po raz pierwszy niecały rok temu przy budowie własnego portfolio. Podpięłam go bardziej z chęci sprawdzenia jak działa niż biznesowych pobudek. I na tym tak naprawdę się skończyło.

Cały czas miałam jednak ochotę na więcej w jego zakresie. Blog miał być dla mnie miejscem dzielenia się wiedzą, ale i motywacją do nauki SEO (Search Engine Optimization) oraz GA (Google Analytics). Muszę przyznać, że pod tym kątem zadziałał idealnie 🙂

Zakładając bloga nie miałam pojęcia jak to wszystko połączyć. Portfolio kodowałam od zera, kod śledzenia jest umieszony bezpośrednio w kodzie strony. W przypadku WordPress’a sprawa nie była tak prosta albo po prostu nie było tak łatwo znaleźć informację JAK. Dodam, że z WordPressem też nie miałam do czynienia przed założeniem tego bloga. Przeglądając sieć w poszukiwaniu rozwiązań znalazłam wiele podejść do połączenia GA + WP.

W tym artykule chciałabym przedstawić to, które osobiście wybrałam. Znajdziecie tu informacje o konfiguracji usługi Google Analytics oraz połączeniu jej z WordPressem. Podam też link do darmowego ebook’a nt. Google Analytics, którego sama przerobiłam i polecam, link do kursu nt. marketingu online oraz moje dalsze plany, jeśli chodzi o rozwój w zakresie GA i kolejne wpisy na ten temat.

 

Konfiguracja usługi Google Analytics

Jeśli masz konto Google oraz podpiętą usługę i kod śledzenia dla strony pomiń tą część artykułu.

Wymagania wstępne: konto Google – pozwolicie, że nie będę opisywać jak je założyć 🙂 Jeśli jeszcze go nie masz – Utwórz konto Google.

Dobre źródło wiedzy nt. Google Analytics stanowi oficjalne Centrum pomocy Analytics, będę się do niego często odwoływać, zaczynając od teraz:

Dodawanie nowego konta do Analytics, ale uwaga (!) – nie wiem czy tylko trafiłam w nieodpowiednim momencie, ale link z kroku pierwszego ich instrukcji nie działał. Jeśli masz taką sytuację podaje prawidłowy link do Analytics.

Efektem dodania nowego konta będzie m.in. identyfikator śledzenia, na którym nam zależy. Skopiuj go gdzieś bądź pozostaw tą stronę otwartą.

 

Łączenie konta Google Analytics z blogiem na WordPress

Aby połączyć swoje konto Google Analytics z blogiem na WordPress:

  1. Znajdź wtyczkę Google Analytics by MonsterInsights.
  2. Zainstaluj i aktywuj ją.
  3. W Ustawieniach wtyczki wprowadź swój kod UA (identyfikator śledzenia) bądź uwierzytelnij się za pomocą konta Google.

Osobiście wprowadziłam kod UA, ale jeśli chcecie mieć podgląd Kokpitu Google Analytics z poziomu Kokpitu WordPress musicie uwierzytelnić się za pomocą konta Google. Ja statystyki przeglądam ze swojego konta Analytics.

Dlaczego wtyczka a nie przeklejenie kodu śledzenia? By nie mieć konieczności pamiętania przy każdej zmianie szablonu o podłączeniu kodu śledzenia. Wtyczka robi to za nas.

Dane pojawią się w ciągu 24h od połączenia kont.

 

Włączanie raportu Danych demograficznych i Zainteresowań

Jednym z przydatnych raportów, które musisz osobiście włączyć jest raport „Danych demograficznych i Zainteresowań”. Znajdziesz go na swoim koncie Analytics w kolumnie po lewo:

google-analytics-dane-demograficzne

Kliknij przycisk „Włącz” nad tekstem wstępu.  Dane pojawią się w ciągu 24h od włączenia.

Ja np. w swoim raporcie widzę, że na mojego bloga weszło w marcu prawie tylu mężczyzn (46,8%) ile kobiet (53,2%), choć kompletnie tego nie widać po komentarzach 😉

Więcej informacji na temat tych raportów

 

Źródła wiedzy nt. Google Analytics, które polecam

Damian Sałkowski, „Kurs Google Analytics”

W ebooku znajdziecie dużo dokładniejszą instrukcję tworzenia usługi Google Analytics dla Waszej strony. Nie testowałam czy instrukcja odnośnie podpinania usługi pod WordPress działa, osobiście wolę wykorzystać jednak opisaną wcześniej w moim artykule wtyczkę.

Treść ebooka napisana jest w bardzo przystępny sposób. Myślę, że nawet osoba z zerowym doświadczeniem bez problemu zrozumie opisane kwestie 🙂

Ebook zawiera rozdział skierowany bezpośrednio do blogerów.

„Blog to specyficzny rodzaj strony internetowej, na której nie wszystkie wskaźniki Google Analytics są niezbędne do oceny jakości ruchu czy do podejmowania wiążących decyzji. Przedstawię najważniejsze wskaźniki, raporty i najczęstsze błędy w rozumieniu danych w raportach, które najbardziej ci się przydadzą.”

~ Damian Sałkowski, „Kurs Google Analytics”

Sama nadal pracuję nad wprowadzeniem kilku zaproponowanych rozwiązań. Jedno z nich dotyczy modyfikacji współczynnika odrzuceń. Zrobiłam to w inny sposób niż opisany, ale zasada działania jest bardzo podobna. Efekty były widoczne już następnego dnia. Jak tylko zbiorę więcej danych (tj. z tygodnia bądź dwóch działania) przeprowadzę analizę wyników i opiszę mój sposób w oddzielnym artykule [zrobione! artykuł: Współczynnik odrzuceń i jego modyfikacja – analiza przypadku].

darmowy-ebook-ga

Jeśli nie zadziała metoda z podaniem maila (w moim przypadku niestety tak było) wystarczy udostępnić informację o ebooku na swoim profilu (druga opcja), bo móc pobrać ebook.

Zdecydowanie polecam!

 

Kurs Internetowe Rewolucje

Przysiadłam również do kursu Internetowe Rewolucje. Osobiście poddałam się już po jednym przerobionym temacie nt. SEO. Głównie dlatego, że nie rozszerzał za mocno tego, co na chwilę obecną już wiem. Ale może być dobrym pomysłem dla osób, które dopiero wchodzą w temat, a nie mają wiedzy technicznej. Kurs jest bardziej skierowany do przedsiębiorców niźli blogerów, ale może komuś przypadnie do gustu. Warto sprawdzić.

 

Co planuję w najbliższym czasie w zakresie Analytics?

Jako, że osobiście kocham analizować dane nie mogę się doczekać kiedy będę mogła wyciągnąć jeszcze więcej odnośnie mojego bloga z Google Analytics 🙂

 

O czym chcielibyście jeszcze przeczytać w zakresie tego tematu?

Zachęciłam Was do podpięcia Google Analytics do Waszego bloga? A może już z niego korzystacie?